آموزشی اصطلاحات و مفاهیم تکنولوژی
زبان برنامه نویسی php

زبان برنامه نویسی php

مقدمه

زبان برنامه نویسی php یک زبان سمت سرور open source می‌باشد که برای توسعه وب استفاده می‌شود. این زبان بسیار محبوب است. نزدیک به 75درصد تمامی اپلیکیشن‌های تحت وب با این زبان توسعه داده شده‌اند و هیچ نشانه‌ای هم از روند کاهشی در آن دیده نمی‌شود.

این زبان به قدری قدرتمند است که توانایی توسعه قویترین وبسایت‌ها را دارا می‌باشد.

php از سال ۱۹۹۵ در حال استفاده است و پس از گذشت این مدت زمان دارای framework بسیار قوی و مورد اطمینانی می‌باشد.

از جمله این فریم‌ورک‌ها می‌توان به Laravel , symfony, codeigniter اشاره کرد که به طور خلاصه به مزایا و معایب هر یک خواهیم پرداخت.

در مقاله هدف اصلی آن است که به سوالات اساسی از جمله:

  • چرا باید از php استفاده کنیم؟
  • فریم‌ورک چیست؟
  • چرا باید از فریم‌ورک‌های php استفاده کنیم؟
  • ویژگی‌های یک فریم‌ورک خوب چیست؟
  • هر کدام از فریم ورک‌های موجود چه مزایا و معایبی دارند؟

قبل از توضیح و پرداختن به هر یک از آن‌ها سوالی که باید پاسخ داده شود این است که فریم‌ورک چیست و چرا باید از آن استفاده کرد.

برنامه نویسی

فریم ورک چیست؟

تعریف کلمه‌ای فریم‌ورک ساختار اساسی زیربنای یک سیستم می‌باشد و این تعریف خیلی هم از کارکرد آن در برنامه نویسی تفاوتی ندارد.به طور کلی خیلی تفاوتی ندارد که فریم‌ورک در ماشین یا خانه و یا وب‌اپلیکیشن باشد. فریم‌ورک در همگی آنها فراهم کننده‌‌ی ساپورت و راهنمایی‌های اولیه در ساختار زبان برنامه‌نویسی می‌باشد.

ویژگی‌های یک فریم‌ورک خوب چیست؟

یک فریم‌ورک خوب چهار ویژگی اساسی دارد:

  • کارکرد
  • ثبات
  • داکیومنتیشن
  • کامیونیتی فعال

چرا که برای کاربردی بودن یک فریم‌ورک برای کاربرانش نیاز دارد کارکرد‌های لازم را داشته باشد تا به هدف اصلی آن کمک کند.

همچنان نیاز دارد تا ثبات داشته باشد زیرا که باید قابلیت سازگاری با نسخه‌های بعدی را نیز داشته باشد و بعد از مدت زمانی محصولاتی که با ورژن‌های قبلی توسعه یافته‌اند به مشکل نخورند.

داکیومنتیشن یکی از لازمه‌های مهم هر فریم‌ورک است زیرا که برای یادگیری یا مراجعه یا فهمیدن بهتر فریم‌ورک نیاز است تا به آن مراجعه شود زیرا که بهترین راه عمقی فهمیدن یک فریم‌ورک مطالعه داکیومنتشن آن است.

در آخر نیز با توجه به تاکید بر اوپن سورس بودن در جامعه برنامه‌نویسی این جامعه بسیار به کمک یکدیگر می آیند و در صورت فعال بودن این جامعه به تمامی سوالات شما از قبل پاسخ داده شده است.

دررصورتی که پاسخ از قبل وجود نداشته باشد به علت فعال بودن این کامیونیتی به سوالات شما پاسخ داده می‌شود و به راحتی مباحثه شکل می‌گیرد.

php

هر کدام از فریم ورک‌های php چه مزایا و معایبی دارند؟

حال که با تعریف و ویژگی‌های فریم‌ورک‌ها به صورت کلی آشنا شدیم زمان آن است که با برخی از فریم‌ورک‌های محبوب php آشنایی پیدا کنیم. سپس درباره مزایا و معایت آن صحبت کنیم.

اولین فریم‌ورکی که می‌خواهیم آن را بررسی کنیم Laravel می‌باشد

لاراول در سال ۲۰۱۱ معرفی شد و به محبوب‌ترین فریم‌ورک php تبدیل شد. زیرا این فریم‌ورک گزینه‌ی بسیار خوبی برای هندل کردن وب اپلیکیشن‌های پیچیده می‌باشد و تمامی تمرکز آن بر روی تجربه‌ی کاری برنامه نویس می‌باشد.

لاراول با ساده سازی مباحثی چون routing, cahing,sessions و authentication به محبوب ترین فریم‌ورک php تبدیل شد. سپس با اضافه کردن blade که template هسته اصلی php را دارد وقابل توسعه بودن با vue و reactJs مورد استقبال توسعه دهندگان قرار گرفت.

نکته آخر مهم درباره لاراول استفاده از معماری MVC می‌باشد که برای توسعه اپلیکیشن‌ها با سطوح پیچیدگی مختلف مناسب می‌باشد.

فریم‌ورک بعدی که خوب است درباره آن اطلاع داشته باشید symphony می‌باشد.

Symphony از سال ۲۰۰۵ توسعه یافته‌است این فریم‌ورک اولین و با ثبات ترین فریم‌ورک php می‌باشد. این فریم‌ورک نیز از معماری محبوب MVC استفاده می‌کند از مزایای symphony می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • این فریم ورک بهترین انتخاب برای پروژه‌هایی با اسکیل بزرگ می‌باشد و بر روی تمامی پلتفرم‌ها به براحتی قابل کانفیگ و اجرا می‌باشد.
  • استفاده‌ از موتور پایگاه داده‌ مستقل و استفاده‌ ساده از پکیج‌های نوشته شده از دیگر مزایای اساسی symphony می‌باشد.

جمع‌بندی

زبان برنامه نویسی php پر استفاده‌ترین زبان‌های دنیای وب می‌باشد و بیش از ۷۵ درصد از سایت‌ها بر بستر وب با زبان php می‌باشد. این زبان دارای فریم‌ورک‌های زیادی می‌باشد که در حال حاضر Laravel محبوب‌ترین آنها می‌باشد.

رادین تک آماده‌ی توسعه و طراحی اپلیکیشن‌ها و وبسایت‌های مد نظر شما با زبان برنامه نویسی php و فریم‌ورک Laravel می‌باشد. کافیست با ما تماس بگیرید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *