آموزشی تکنولوژی
بک اند چیست؟

بک اند (Back-end) چیست؟

مقدمه

یک سر به سایت جابینجا، ایران تلنت یا جاب ویژن یا هر سایت کاریابی دیگری بزنید و چرخی درآن‌ها بزنید، حتماً بارها و بارها با عبارت استخدام برنامه‌نویس بک اند مواجه خواهید شد. معنای این عبارت چیست و برنامه‌نویس بک اند به چه کسی می‌گویند؟

این روزها چه به سایت نیاز داشته باشیم و به دنبال توسعه دهنده‌ی وب باشیم، چه به برنامه نویسی علاقه‌مند باشیم و قصد داشته باشیم روزی به عنوان برنامه‌نویس فعالیت کنیم، اصطلاح بک اند حتماً به چشم یا گوشمان خورده است.

حالا که بازار توسعه و کدنویسی وب داغ داغ است و مفاهیم و اصطلاحات آن هم مثل همین فرانت اند و بک اند به کرات شینده می‌شوند، قصد داریم در این پست کوتاه و مختصر راجع به اصطلاح بک اند با هم گپی بزنیم.

بیشتر بخوانید: فرانت اند چیست؟

مقدمه

این روز‌ها اگر تمایل به گسترش کسب و کارتون به صورت دیجیتالی بر بستر اینترنت داشته باشید یا از اطرافیان شما کسی علاقه‌مند به این کار باشد، حتما باید front-end ، back-end و UI/UX به گوشتان خورده باشد.

به طور کلی برای گسترش کسب و کار از ایده تا اجرای قسمت فنی، ما نیازمند سه بخش اصلی هستیم که البته هر کدام از این بخش‌ها زیر بخش‌هایی دارند که امروز نوبت back-end که با آن آشنا شویم.

بک اند

بک اند هر محصول به طور کلی از دو بخش اصلی تشکیل می‌شود:

  • پایگاه داده:

در این بخش اطلاعات خام سایت ذخیره سازی خواهد شد که نیازمند چهارچوب و معماری می‌باشد به این معنا که تمام اطلاعات، پس از فیلتر و انجام فرآیندهای مورد نیاز در سایت نمایش داده خواهند شد.

پایگاه داده‌ها به دو نوع #SQL و #NOSQL تقسیم بندی می‌شوند که هر کدام یک از آنها تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و که در مقاله‌های بعدی به طور مفصل به توضیح و بررسی آنها می‌پردازیم.

دیتا بیس
دیتا بیس
  • کد بک اند:

این بخش در اصل پل ارتباطی مابین بخش Front-end و پایگاه داده میباشد به این صورت که با انجام فرآیندهای مورد نیاز بر روی اطلاعات خام پایگاه داده آنان را به اطلاعات مطلوب بخش Client تبدیل کرده و به بخش Client تحویل می‌دهد تا اطلاعات در بخش‌های مورد نیاز نمایش داده شوند.

از فناوری‌های مورد استفاده در بخش بک اند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

برای پایگاه‌های داده میتوان به mysql, sqllite, postgresql, mongodb و… اشاره کرد.

و همچنین برای زبان‌ها و فریم ورک‌های برنامه نویسی بک اند میتوان به #PHP(#Laravel),#Python(#django),#JavaScript(#nodeJs) اشاره کرد.

بک اند
کد بک اند

جمع بندی

نکته مهمی که باید همواره در نظر گرفت این است که این سه بخش همگی حیاتی هستند و هرکدام از آنها بدون دیگری ناقص و ناکارآمد می‌باشد و همگی از ارزش بالایی برای رسیدن به یک محصول که بتواند نیازهای کاربران و صاحبان کسب و کار را برطرف کند برخوردارند.

بخش مهمی از کار رادین تک نیز به توسعه‌ی همین فرانت اند وب اپلیکیشن‌ها مربوط می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و همکاری با ما تماس بگیرید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *