آموزشی اصطلاحات و مفاهیم
فرانت اند چیست؟

فرانت اند (Front-end) چیست؟

مقدمه

یک سر به سایت جابینجا، ایران تلنت یا جاب ویژن یا هر سایت کاریابی دیگری بزنید و چرخی درآن‌ها بزنید، حتماً بارها و بارها با عبارت استخدام برنامه‌نویس فرانت اند مواجه خواهید شد. معنای این عبارت چیست و برنامه‌نویس فرانت اند به چه کسی می‌گویند؟

این روزها چه به سایت نیاز داشته باشیم و به دنبال توسعه دهنده‌ی وب باشیم، چه به برنامه نویسی علاقه‌مند باشیم و قصد داشته باشیم روزی به عنوان برنامه‌نویس فعالیت کنیم، اصطلاح فرانت اند حتماً به چشم یا گوشمان خورده است.

حالا که بازار توسعه و کدنویسی وب داغ داغ است و مفاهیم و اصطلاحات آن هم مثل همین فرانت اند و بک اند به کرات شینده می‌شوند، قصد داریم در این پست کوتاه و مختصر راجع به اصطلاح فرانت اند با گپی بزنیم.

تعریف

به بخش قابل مشاهده و تعامل هر وب سایتی فرانت اند می‌گویند.

معمولاً طراح UI/UX، رابط کاربری و نمای سایت را طراحی می‌کند و در قدم بعد مسئولیت توسعه‌ی و کدنویسی آن با برنامه‌نویس فرانت اند است.

برنامه نویس فرانت اند کیست؟

برنامه نویس فرانت اند طرح‌ها، منطق‌ها و نحوه‌ی تعامل کاربر با وبسایت یا وب اپلیکیشن را تبدیل به کد می‌کند. این کار عمدتاً با سه زبان برنامه‌نویسی HTML, CSS و JavaScript انجام می‌شود.

Front-end HTML CSS JS
HTML, CSS, JS

برنامه نویس‌ها بسترها و فریم ورک‌های زیادی برای توسعه فرانت اند توسعه داده‌اند (اگه نمی‌دانید فریم ورک چیست به زودی راجع به آن نیز صحبت خواهیم کرد) که معروف‌ترین‌های آن‌ها، React.js, Vue.js و Angular.js هستند.

از منظر تعداد مخاطب و معروف بودن، فریم ورک ری اکت در رتبه اول و دو فریم ورک ویو و انگولار در رتبه‌های بعدی هستند. البته که فریم ورک‌های دیگری مانند Svelte آرام آرام در حال نزدیک شدن به صدر جدول هستند.

فرانت اند React Angular Vue
React, Angular, Vue

بخش مهمی از کار رادین تک نیز به توسعه‌ی همین فرانت اند وب اپلیکیشن‌ها مربوط می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و همکاری با ما تماس بگیرید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *