آموزشی اصطلاحات و مفاهیم تکنولوژی
تفاوت اپلیکیشن با وب اپلیکیشن؟

تفاوت اپلیکیشن با وب اپلیکیشن؟

مقدمه

در مقالات گذشته به اپلیکیشن، وب اپلیکیشن و تفاوت وب اپلکیشن با سایت اشاره کردیم؛ در این عنوان سعی داریم تفاوت بین دو کلمه‌ی اپلیکیشن و وب اپلیکیشن را توضیح دهیم و بگوییم که آیا متخصصین تفاوتی برای این دو مفهوم قائل هستند و اگر آره آن تفاوت‌ها در چیست؟

اپلیکیشن

اپ، وب اپ؟

اول از همه باید بدانیم که همه‌ی وب اپلیکیشن‎‌ها به نوعی اپلیکیشن هم محسوب می‌شوند. در مکالمات عامه معمولاً وقتی صحبت از اپلیکیشن می‌شود منظور اپلیکیشن مخصوص موبایل است که می‌توان آن را در فروشگاه‌های اپ مانند گوگل پلی (Google Play) و اپ استور (App Store) و بازار و مایکت قرار داد و وب اپلیکیشن نسخه‌ی وب قابل دسترسی از مرورگر است امّا اگر کمی تخصصی‌تر شویم و به انسان‌های فنی‌تر مراجعه کنیم درخواهیم یافت که از منظر برنامه‌نویسان همه‌ی وب اپلیکیشن‌ها اپلیکیشن هم هستند و البته که اپلیکیشنی که ما به عنوان اپ موبایل می‌شناسیم در میان متخصصین امر به اسم اپلیکیشن نیتیو (Native) شناخته می‌شود.

آیا با داشتن وب اپ به اپلیکیشن موبایل هم نیاز داریم؟

اکثر استارتاپ‌ها ابتدا نسخه‌ی تحت وب اپلیکیشن خود را عرضه می‌کنند و سپس با بررسی و اعمال بازخوردهای مخاطب‌های خود و رسیدن به یک نسخه‌ی قابل اتکا و ارزشمند، نسخه‌ی موبایل اپلیکیشن خود را نیز عرضه می‌کنند.

با تکنولوژی‌های موجود حال حاضر از جمله Ionic, Capacitor می‌توانید اپلیکیشن خود را به صورت هیبریدی و cross-platform توسعه دهید. یعنی یک منبع کد داشته باشید و از آن منبع کد خروجی‌های مختلف وب، اندروید و آی او اس بگیرید.

البته با وضعیت فعلی تحریم کاربران ایرانی توسط اپل، نسخه‌ی آی او اس اپلیکیشن‌ها معمولاً کمتر آماده سازی می‌شود و توسعه‌دهنده‌ها و صاحبین اپلیکیشن‌ها نسخه‌ی PWA را به عنوان جایگزین نسخه‌ی iOS به کاربران پیشنهاد می‌کنند.

با توجه به این که این روزها تقریباً همه‌ی استارتاپ‌ها و اپلیکیشن‌ها به هر سه نسخه‌ی وب، اندروید و iOS نیاز دارند وقتی صحبت از اپلیکیشن می‌شود منظور هر سه پلتفرم بالاست و رادین تک نیز اپلکیشن‌های خود با امکان ارائه در پلتفرم‌های اندروید و آی او اس (این روزها به دلیل تحریم PWA جایگزین آن شده است) توسعه و طراحی می‌کند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *